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Innovative CT-based analysis improves surgical planning for incisional hernias

An interdisciplinary research team led by Dr. Philipp Lösel (Australian National University), Prof. Friedrich Kallinowski (Heidelberg University Hospital), and Dr. Samuel Voß (Research Campus STIMULATE, University Magdeburg) published a new study in Communications Medicine (impact factor 6.4) in January 2026 on an innovative approach to the preoperative assessment of incisional hernias, a common and often painful complication following abdominal surgery.

Until now, surgery for incisional hernias has been based primarily on standardized overlap measurements between the implant and the abdominal wall defect. However, these do not sufficiently consider the individual biomechanical properties of the abdominal wall, such as muscle activity, tissue elasticity, and intra-abdominal pressure.

The research team developed a CT-based analysis tool called HEDI (Hernia Evaluation, Detection, and Imaging), which uses a scan under increased intra-abdominal pressure (Valsalva maneuver) in addition to conventional CT. This allows the specific stress scenario to be automatically recorded and visualized. As a complementary planning tool, HEDI can improve individual hernia care. None of the patients treated suffered from pain or recurrence of the hernia within three years after surgery.


The publication can be viewed here.

Figure: HEDI results for a patient at rest (a) and during Valsalva maneuver (b) displaying strain, displacement with the unstable abdominal wall, automatic segmentation, and CT cross-sections (from left to right).

Bild: HEDI-Ergebnisse für einen Patienten in Ruhe (a) und während Valsalva-Manöver (b), von rechts nach links: Gewebedehnung, Verschiebung der instabilen Bauchdecke, automatischer Segmentierung, CT-Schnittbild.

Innovative CT-basierte Analyse verbessert die Operationsplanung bei Narbenhernien

Ein interdisziplinäres Forschungsteam um Dr. Philipp Lösel (Australian National University), Prof. Friedrich Kallinowski (Universitätsklinikum Heidelberg) und Dr. Samuel Voß (Forschungscampus STIMULATE, Otto-von-Guericke Universität Magdeburg) veröffentlichte im Januar 2026 eine neue Studie in Communications Medicine (Impaktfaktor 6.4) über einen innovativen Ansatz zur präoperativen Beurteilung von Narbenhernien (incisional hernia), einer häufigen und oft schmerzhaften Komplikation nach Baucheingriffen.

Bisher basiert die Operation von Narbenbrüchen vor allem auf standardisierten Überlappungsmaßen zwischen Implantat und Bauchwanddefekt. Diese berücksichtigen jedoch nicht ausreichend die individuellen biomechanischen Eigenschaften der Bauchwand wie Muskelaktivität, Gewebeelastizität und intra-abdominellen Druck.

Das Forschungsteam entwickelte ein Computertomographie-gestütztes Analysewerkzeug namens HEDI (Hernia Evaluation, Detection, and Imaging), das zusätzlich zur herkömmlichen CT einen Scan unter erhöhtem Bauchinnendruck (Valsalva-Manöver) nutzt. Dadurch lässt sich das spezifische Belastungsszenario automatisch erfassen und visualisieren. Als ergänzendes Planungsinstrument kann HEDI die individuelle Hernienversorgung verbessern. Keine der behandelten Personen litt innerhalb von drei Jahren nach der Operation unter Schmerzen oder Wiederauftreten der Hernie.

Die Publikation ist hier einsehbar.