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More precise images for better prostate cancer treatment: new model from Hanover
A research team led by Simon Schröer from Hannover Medical School (MHH) at the Research Campus STIMULATE has made an important advance in the treatment of prostate cancer. Their study improves imaging in modern, minimally invasive therapies using MR-guided focussed ultrasound.
The problem until now: the images often showed inaccurately how much tissue was actually destroyed (necrotic) by the treatment. There were both underestimates and overestimates. The new pCEM43 model developed in the study (see figure on the right) can determine these necrotic zones much more accurately than previous approaches. In particular, overestimates of the destroyed area can be demonstrably reduced.
What is special about this and how does it help the affected patient group? More accurate images mean more precise treatment. Doctors can better assess whether the tumour has been completely destroyed. This increases the chance of a cure and can also help to better preserve healthy tissue. This development is a further step towards more effective and personalised cancer therapy, in which patients benefit from more precise and potentially gentler interventions.
The technical paper can be viewed here.
Figure: A comparison of three approaches for the assessment of necrosis zones in prostate ablation. The newly developed pCEM43 model (right) determines the necrosis zone more accurately than the other two approaches (left, centre).
Abbildung: Ein Vergleich von drei Ansätzen zur Einschätzung von Nekrosezonen bei Prostataablationen. Das neu entwickelte pCEM43-Modell (rechts) bestimmt die Nekrosezone genauer als die anderen beiden Ansätze (links, mittig).
Präzisere Bilder für bessere Prostatakrebsbehandlung: Neues Modell aus Hannover
Ein Forschungsteam um Simon Schröer von der Medizinischen Hochschule Hannover (MHH) am Forschungscampus STIMULATE hat einen wichtigen Fortschritt für die Behandlung von Prostatakrebs erzielt. Ihre Studie verbessert die Bildgebung bei modernen, minimal-invasiven Therapien mit MR-geführtem fokussiertem Ultraschall.
Das Problem bisher: Die Bilder zeigten oft ungenau, wieviel Gewebe durch die Behandlung tatsächlich zerstört (nekrotisch) wurde. Es kam sowohl zu Unter- als auch zu Überschätzungen. Das neue, in der Studie entwickelte pCEM43-Modell (siehe Abbildung rechts) kann diese nekrotischen Zonen deutlich genauer bestimmen als bisherige Ansätze. Vor allem Überschätzungen des zerstörten Bereichs können so nachweislich reduziert werden.
Was ist daran besonders und wie hilft das der betroffenen Patientengruppe? Genauere Bilder bedeuten eine präzisere Behandlung. Ärzt:innen können besser einschätzen, ob der Tumor vollständig zerstört wurde. Das erhöht die Chance auf Heilung und kann gleichzeitig helfen, gesundes Gewebe besser zu schonen. Diese Entwicklung ist ein weiterer Schritt zu einer effektiveren und personalisierten Krebstherapie, bei der Patient:innen von genaueren und potenziell schonenderen Eingriffen profitieren.
Hier kann die Facharbeit eingesehen werden.