VirtualAnatomy

  • Project title: VirtualAnatomy – Virtual Anatomy System for Case-Based Anatomy Education Based on a Case Spectrum of Real Imaging Data
  • Subproject: VirtualAnatomy – Development of Didactic Interaction Methods for the Anatomy Platform and Design of Advanced Visualization Techniques for Multimodal Data
  • Funding organisation: Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action (BMWi)
  • Funding period: 01.10.2015 until 01.03.2018

 

Comprehensive anatomical knowledge is a fundamental requirement in every medical education and significantly relies on visual materials. While illustrative depictions in textbooks and web systems typically show idealized or average bodies of specific age groups, anatomical dissection courses have limited access to mostly older and diseased bodies.

This project aims to develop a didactic virtual anatomy system to support medical education, training, and self-study. It will be based on interactive exploration of various real cases. Using individual image data from medical imaging techniques such as CT and MRI, processed and sometimes multimodally fused, learners will be able to explore and understand three-dimensional anatomy and its variations in a 3D space. Furthermore, they will interpret imaging data from medical procedures. The project will also explore the potential integration of this system into the curriculum. A significant added value is expected through the combination of dissection courses with virtual exploration based on the same body donor.

 

Further information about the project can be found here.

  • Projekttitel: VirtualAnatomy - virtuelles Anatomiesystem zur fallbasierten Anatomieausbildung auf Grundlage eines Fallspektrums realer Bilddaten
  • Teilprojekt: VirtualAnatomy - Entwicklung von didaktischen Interaktionsmöglichkeiten für Anatomie-Plattform sowie Erarbeitung fortgeschrittener Visualisierungstechniken multimodaler Daten
  • Fördermittelgeber: Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz  (BMWi)
  • Projektlaufzeit: 01.10.2015 bis 01.03.2018

 

Umfassende anatomische Kenntnisse sind eine Grundvoraussetzung in jedem Medizinstudium und hängen signifikant vom Anschauungsmaterial ab. Während illustrative Darstellungen in Lehrbüchern und Websystemen i.d.R. idealisierte bzw. durchschnittliche Körper einer bestimmten Altersgruppe zeigen, stehen in Präparationskursen nur begrenzt viele, meist ältere und krankhafte Körper zur Verfügung.

Dieses Projekt zielt auf ein didaktisches, virtuelles Anatomiesystem zur Unterstützung der medizinischen Aus- und Weiterbildung und dem Selbststudium ab, welches auf der interaktiven Exploration verschiedener realer Fälle basiert. Anhand individueller Bilddaten aus bildgebenden Verfahren (wie CT und MRT), aufbereitet und z. T. multimodal fusioniert, soll den Lernenden ermöglicht werden, die dreidimensionale Anatomie und ihre Variationen selbst im 3D-Raum zu erforschen, zu verstehen und darüber hinaus das Bildmaterial bildgebender Verfahren zu interpretieren. Weiter soll erforscht werden, inwieweit das System in die curriculare Lehre integriert werden kann. Ein besonderer Mehrwert wird bei der Kombination aus Präparationskurs und virtueller Exploration auf Basis desselben Körperspenders erwartet.

 

Weitere Informationen zum Projekt können hier erhalten werden.