VR/AR-basierter Explorer

  • Project title: VR/AR-Based Explorer for Medical Education
  • Funding organisation: European Union (EU), European Regional Development Fund (ERDF)
  • Funding period: 01.06.2019 until 01.12.2021
  • Partner: 3DQR GmbH
  • Contact person: Prof. C. Hansen, D. Anderson

 

In collaboration with the Research Campus STIMULATE, this project aims to develop affordable mobile VR/AR solutions to enhance basic medical education through innovative digital knowledge transfer.

With the widespread adoption of smartphones and tablets, new opportunities are emerging to convey knowledge in vivid and interactive ways. Modern devices enable the creation of immersive virtual reality (VR) experiences or the enhancement of reality through augmented reality (AR). While such VR/AR-based environments are already used in various training scenarios, particularly in pilot training, they often rely on stationary, high-cost components like VR caves and require specialized hardware.

This project focuses on investigating VR/AR solutions for basic medical education that utilize affordable mobile input devices. The goal is to provide learners with access to this new form of digital knowledge transfer. Virtual content will be linked directly with existing textbooks to enrich and meaningfully supplement them with digital media.

The project will concentrate on basic medical training, especially the delivery of medical-technical knowledge in anatomy and surgery. Additionally, software will be developed to enable educators to create new learning scenarios using an authoring tool.

The project is being carried out in collaboration with the Research Campus STIMULATE, which plays a central role in the development and evaluation of these innovative educational technologies.

 

Further information about the project can be found here.

  • Projekttitel: VR/AR-basierter Explorer für die medizinische Ausbildung
  • Fördermittelgeber: EU, EFRE
  • Projektlaufzeit: 01.06.2019 bis 01.12.2021
  • Partner:
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      3DQR GmbH
  • Ansprechperson: Prof. C. Hansen, D. Anderson

 

In Zusammenarbeit mit dem Forschungscampus STIMULATE zielt dieses Projekt darauf ab, kostengünstige mobile VR/AR-Lösungen zu entwickeln, um die medizinische Grundausbildung durch innovative digitale Wissensvermittlung zu verbessern.

Mit der weitreichenden Einführung von Smartphones und Tablets eröffnen sich neue Möglichkeiten, Wissen auf lebendige und interaktive Weise zu vermitteln. Moderne Geräte ermöglichen es, immersive Virtual Reality (VR)-Erfahrungen zu schaffen oder die Realität durch Augmented Reality (AR) zu erweitern. Während solche VR/AR-basierten Umgebungen bereits in verschiedenen Trainingsszenarien, insbesondere in der Pilotenausbildung, eingesetzt werden, basieren sie oft auf stationären, hochpreisigen Komponenten wie VR-Caves und erfordern spezielle Hardware.

Das Ziel dieses Projekts ist die Untersuchung von VR/AR-Lösungen für die medizinische Grundausbildung, die auf den Einsatz kostengünstiger mobiler Eingabegeräte basieren. Es soll Lernenden der Zugang zu dieser neuen Form des digitalen Wissenstransfers ermöglicht werden. Die virtuellen Inhalte sollen direkt mit bestehenden Lehrbüchern verknüpft werden, um diese didaktisch zu bereichern und sinnvoll mit digitalen Medien zu ergänzen.

Im Rahmen des Projekts liegt der Fokus auf der medizinischen Grundausbildung, insbesondere auf der Vermittlung medizinisch-technischen Wissens in den Bereichen Anatomie und Chirurgie. Zudem wird eine Software entwickelt, die es Lehrenden ermöglicht, mit Hilfe eines Autorentools neue Lern-Szenarien selbst zu erstellen.

Das Projekt wird in Zusammenarbeit mit dem Forschungscampus STIMULATE durchgeführt, der eine zentrale Rolle bei der Entwicklung und Evaluierung dieser innovativen Bildungstechnologien spielt.

 

Weitere Informationen zum Projekt können hier erhalten werden.